ÇAĞIMIZIN YÜKSELEN SAĞLIK SIKINTISI,ŞİŞMANLIK….(OBEZİTE),

Eskilerin çok sık kullandıkları ‘Bir Dirhem Et Bin Ayıp Kapatır’ özdeyişine uyum gösterenlerin, orta yaşlardaki pişmanlık duygusu kaybedilen yılları geri getiremez. Kazanıldıkça insanlara ağır kayıplar yaşatan fazla kiloların kaderiniz olmadığını bilmenizi isterim. Daha çocukluk çağlarında uygulanacak bilinçli beslenme ile yarınlarımızı kazanma şansımız son derece yüksektir. Sağlığımızın değerini onu kaybetmeden bilirsek, hem sağlıklı hem de uzun bir ömür süreriz. Bu başlangıç cümlelerinden sonra şişmanlığın ne olduğunu tarif etmeyle yazımıza devam edelim…

Kısaca şişmanlık,vücuttaki yağ miktarının normalden fazla olması halidir. Şişman insanlarda yağ hücrelerinin hem sayısında hem de hacminde artmalar meydana gelir. Normalde bir insan vücudunda ortalama 30 ile 35 milyar arasında yağ hücresi bulunur. Kilo almaya başlayınca, önce yağ hücresi genişler daha sonra da sayısal olarak artar. 1 gr yağımız yandığında 76 kalori kaybederiz.

Genelde kadın ve erkeklerin yağ miktarları farklıdır. Erkeklerdeki yağ miktarı % 15-18 kadınların ise % 20-25 arasındadır. Yağ miktarı yaşla orantılı olarak artar. Bu oran erkeklerde yüzde 25’in, kadınlarda yüzde 30’un üstüne çıkarsa şişmanlık var deriz.

Bir insan sağlıklı beslenme yoluyla kilo vermeye başladığında önce yağ hücresi küçülür. Normal kiloya inilip uzun süre ideal kiloda kalınırsa yağ hücrelerinin sayısında da azalmalar meydana gelir. Özellikle çocuklukta ve hamilelik dönemlerinde kilo alındığında,yağ hücrelerinin sayısında da artmalar olur. Bundan dolayı çocukluk şişmanlıkları gelecek açısından çok daha fazla önem ve tehlike arz eder. Bebek bekleyen hanımların da özellikle fazla kilo almaktan kaçınmaları gerekir. Yağ hücresi sayısındaki artmalar kalıcı kilo fazlalığının en başta gelen sebeplerindendir.

KİMLERE ŞİŞMAN DENİR?

Bir kişinin kilolarının normal mi yoksa fazla mı olduğunu çok kolayca hesaplayabiliriz. Vücut Kitle İndeksi (VKİ) şu anda en çok kullanılan yöntemdir. VKİ’yi bulmak için  kiloyu boyun metre cinsinden karesine böleriz. Örneğin boyunuz 170 cm ve ağırlığınız da 90 Kg olsun.

90/ (1.7*1.7),  90/2.89=31.1, bu kişiyi obez olarak kabul ediyoruz.

VKİ’i 18.5’ten küçük ise düşük kilolu, 18.5-24.9 arasında NORMAL kilolu,25-29.9 arasında FAZLA kilolu, 30-39.9 arasında OBEZ, 40’tan büyükse İLERİ DERECEDE OBEZ DİYORUZ. Bu değerlendirme hem kolay hesaplanması ve hem de tedavinin takibi açısından son derece yararlıdır.

ŞİŞMANLIĞIN SEBEPLERİ,

YAŞ:İnsanlar yaşlandıkça metabolizma hızlarında yavaşlama başlar.

CİNSİYET:Erkeklerin metabolizma hızları kadınlara göre daha yüksektir. Bundan dolayı kadınların özellikle de menopoz döneminde beslenmelerine çok fazla dikkat etmeleri gerekir. Menopozla birlikte hızla artış eğilimi gösteren kemik erimesi ( Osteoporoz ) fazla kilo ile daha tehlikeli hale gelir.

HAREKETLİLİK:Özellikle şehir yaşamı insanlarda hareketin kısıtlanmasına yol açar. Saatlerce televizyonun karşısında oturma veya bilgisayarın başında çok uzun zaman geçirmek istemediğimiz davranış biçimleridir. Bu alışkanlıklar ve bu esnada abur cubur yenmesi kiloların korunmasına karşı en büyük tehlikelerdir. Modern dünyanın çare bulması gereken en zor konular olan bu davranışların, düzenli spor yapılarak aşılacağını rahatlıkla söyleyebilirim.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir